واژه نمایشگاه ؟!!


“Trade Show”, “Trade Fair”, “Exhibition” & “Expo”
آیا تفاوتی بین این واژه ها وجود دارد یا اینکه تمامی آنها رویداد های یکسانی هستند که تعارف متفاوتی برای آنها بیان شده است؟
اساسا واژهای مختلف برای بیان مفاهیم متفاوت ابداع شده اند.
“Trade Show” همانطور که از اسم آن مشخص است، جایست که در آن شرکتها در زمینه یک صنعت خاص دور هم جمع می شوند تا محصولات و خدمات جدید خود را به نمایش بگذارند. به صورت کلی Trade Show ها رویداد های Business To Business (B2B) هستند یعنی برای بازدید عموم نمی باشند و بنا نهاده شده اند تا نماینده کمپانی های مختلف، مقامات صنعت و البته رسانه ها در آن حضور پیدا کنند. معمولا توسط اتحادیه های صنفی یا انجمن های تجاری یک صنعت خاص حمایت مالی و ساماندهی می شوند، بنابراین بستر ارتباطی بسیار مناسبی برای متخصصان صنایع مختلف می باشند.
“Trade Fair” ها از سوی دیگر بیشتر رویدادCostumer Business To می باشند. در این رویداد شرکت ها دور هم جمع می شوند تا نه تنها محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند بلکه آنها را به فروش نیز برسانند. در این نوع رویداد بازدید برای عموم آزاد است و می تواند بصورت همزمان چند صنعت را تحت پوشش قرار دهد و معمولا بین 3 تا 5 روز و گاهی حتی بیشتر طول می کشد.
“Exhibition” دارای کمترین عنصر فروش است و اولین و اصلی ترین هدف این رویداد به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات است. معمولا Exhibition یک صنعت خاص را تحت پوشش قرار می دهد و برای ارائه یک تصویر کلی از یک شرکت یا برند طراحی شده است.
“Expo” or “Exposition” رویدادی است مابین “Trade Show” و “Exhibition” که در آن بازدید برای عموم آزاد است و تمرکز زیادی روی تجارت شبکه ای بخصوص موقعیت های صادرات وجود دارد. این رویدادها معمولا در ابعاد خیلی بزرگ و بصورت بین المللی برگزار و چندین صنعت را تحت پوشش قرار می دهند و ممکن است پشتوانه دولتی داشته و بسیاری از سازمان های دولتی بعنوان بازدید کننده در آن حضور داشته باشند.
در واقع امروزه تمام این رویداد ها یکی شده اند و تمییز دادن آنها از یکدیگر کار بسیار مشکلی شده است. امروزه پیدا کردن یک Trade Show که در آن بازدید عموم آزاد نباشد و یا یک Trade Fair بدون یک trade dayکه در آن فقط متخصصین صنعت و رسانه ها اجازه حضور داشته باشند کاری دشوار است. وهمین حالت را برای تمرکز بر صادرات در یک Expo نیز می توان اینگونه بیان کرد که اگرچه بصورت سنتی تمرکز بر روی صادرات در یک Expo اتفاق می افتد ولی امروزه تصور یک Trade Show یا Trade Fair بدون علاقه شرکت کنندگان به جذب مشتریان خارجی بسیار دور از ذهن است.
در نهایت، در برخی افراد، شرکت ها و یا حتی کشورها برخی از این اصطلاحات نسبت به دیگران رایج تر هستند. برای مثال، اصطلاح Trade Show در ایالات متحده بسیار محبوب می باشد در حالی که Trade Fair در بریتانیا پر کاربرد تر است.

ترجمه: مجتبی سیفی؛ تیم رایکانس
منبع: www.trade-show-pr.com

 

#کلمات کلیدی:
غرفه سازی، غرفه سازی در نمایشگاه، غرفه سازی نمایشگاهی، غرفه سازی نمایشگاه، طراحی غرفه، طراحی غرفه نمایشگاهی، غرفه نمایشگاهی، شرکت طراحی غرفه، شرکت طراحی داخلی، ساخت غرفه، ساخت غرفه نمایشگاهی، تجهیزات نمایشگاهی، اجاره تجهیزات نمایشگاهی، غرفه آرایی، خدمات نمایشگاهی، نمایشگاه بین المللی، اجرای غرفه نمایشگاهی، غرفه سازی ارزان، غرفه سازی در تهران، غرفه سازی شهرستان