نقش آموزش در ارتقای کیفیت نمایشگاه ها


غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه

غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه

شرکت در یک نمایشگاه بین المللی یا تخصصی با حضور در یک نمایشگاه اختصاصی در صورتی میتواند موفقیت آمیز باشد یا به
اهداف مورد نظر دست یابد که مشارکت کنندگان، مجریان و افرادی که مدیریت غرفه ها به آنان واگذار شده است به خوبی با وظایف خودآشنایی داشته باشند

اتحادیه صنعت نمایشگاهی هر ساله به کشور های در حال توسعه در اجرای برنامه های آموزشی کمک میکند و دوره های خاصی تحت عنوان ” مدیریت نمایشگاه ها  Exhibition managment  ” برای ارتقای  سطح آگاهی دانشجویان و مدیران صنعت نمایشگاهی به صورت “کارگاه” یا “آموزش مجازی” برگزار می کند.

تجربه نشان داده است که اگر بنگاه های اقتصادی یا شرکتها و موسساتی که علاقمند به حضور در نمایشگاه ها هستند [رایکانس | غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه] مدیر یا کارکنان واحد صادرات، فروش یا بازاریابی خود را در دوره های آموزشی شرکت دهند نتایج بهتری از مشارکت در نمایشگاه ها به دست خواهند آورد.

به طور کلی افرادی که به این آموزش نیاز دارند عبارتند از:

1-مجزیان نمایشگاه ها، منظور افراد یا شرکت هایی هستند که از طریق مذاکره با موسسات، شرکتها یا نهادهایی که علاقه مند به حضور در نمایشگاه ها هستند امکان حضور آنها را در نمایشگاه یا نمایشگاه های مورد نظر فراهم می کنند. به اجاره سالن های نمایشگاهی مبادرت نموده و ساماندهی فعالیت نمایشگاهی افراد و موسسات گرد آوری شده را به عهده می گیرند.

2- غرفه داران یا کسانی که تمایل خود را به حضور در نمایشگاه تحت نظارت و هدایت مجری پذیرا شده اند.

3- کارکنان یا کارشناسان شرکت های سهامی نمایشگاه های بین المللی در مراکز استان ها یا شهرها

نوع آموزش سه گروه مزبور عمدتا متفاوت است. مواد آموزشی دوره های تخصصی UFI در اغلب موارد جنبه آکادمیک دارد و میتواند مورد استفاده دانشجویان رشته های بازرگانی، اقتصاد و مدیریت در دوره های کارشناسی ارشد قرار گیرد و قابل تعمیم به کل علاقه مندان به مشارکت در نمایشگاه های تجاری نیست.
مواردی که آموزش آن ها می تواند مناسب بنگاه های اقتصادی، بازرگانی و تولیدی کشور ما- به ویژه افرادی که علاقه مند هستند در نمایشگاه های بین المللی بازرگانی فعالانه شرکت نمایند- به شرح زیر پیشنهاد می شود:

1- برنامه ریزی برای شرکت در نمایشگاه ها(فرآیند مشارکت در نمایشگاه های بین المللی)

2- تحولات صنعت نمایشگاهی درجهان معاصر

3- استانداردها و ضوابط لازم الرعایه در نمایشگاه های تجاری

4- تجربیات به دست آمده از نمایشگاه های جهانی(اکسپوها)

5- مشتری مداری در نمایشگاه ها

6- ویژگی های مواد تبلیغی قابل ارائه در نمایشگاه ها و اهمیت تبلیغات در پیشبرد اهداف شرکت کنندگان و جذب بازدید کنندگان

7- عوامل موثر در موفقیت یا شکست نمایشگاه های بازرگانی

8- مقررات عمومی شرکت در نمایشگاه های عمومی و تخصصی ایران و چند کشور منتخب

9- باید و نباید های نمایشگاه

10- طراحی غرفه و اصول لازم الرعایه در تزئینات داخل و چیدمان کالاها

11- روشهای ارزشیابی عملکرد نمایشگاه ها

12- راهکارهای برررسی فعالیت های رقبای تجاری در خلال برپایی نمایشگاه ها

13- ساماندهی هیاتهای بازرگانی برای اعزام به نمایشگاه های بین المللی (بر مبنای تجربیات به دست آمده در دو دهه اخیر)

اگر چه ظرف سالهای اخیر، برخی از دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و سازمان های بازرگانی به برگزاری دوره های آموزشی- در مقاطع گوناگون- برای مهرات افزایی شرکت کنندگان در نمایشگاه های داخلی و برون مرزی اقدام کرده اند اما از آنجا که تدریس کنندگان این دوره ها غالبا دارای معلومات نظری بوده اند و کمتر تجربیات عملی در اداره و برگزاری نمایشگاه ها داشته اند نتایج آموزش های ارائه شده در سطحی نبوده است که به نیاز های روز افزون جامعه تجاری کشور برای حضور آگاهانه در نمایشگاه ها در سطح وسیعی پاسخ دهند.

تعداد زیادی از افراد کار آزموده و مجرب در مسائل نمایشگاهی که توانایی انتقال تحربیات و مهارتهای خود را در برگزاری نمایشگاه ها و مدیریت آنها دارا هستند به علت نداشتن مدرک دکتری یا کارشناسی ارشد نمیتوانند در دانشکده های تخصصی به عضویت هیات های علمی پذیرفته شوند لذا امکان تدریس عملی دروس مرتبط با نمایشگاه ها را در دانشگاه ها ندارند و جامعه تجاری از تخصص آنها محروم می ماند.

در چنین شرایطی برگزاری دوره های آموزشی برای دست اندر کاران فعالیت های نمایشگاهی، توسط شرکت های سهامی نمایشگاه های بین المللی، اتاق های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران که- دارای کارشناسان مجرب در امور نمایشگاهی یا مدیران با سابقه در این زمینه هستند- اهمیت بیشتری می یابد. هنگامی که مواد درسی یا جزوه های راهنما به حد کافی تدارک دیده شود، می توان از طریق آموزش های مجازی (virtual education) به افزایش سطح آگاهی علاقه مندان در مقیاس وسیع تری اقدام نمود.

از آنجا که ممکن است تعدادی از مدیران شرکت ها یا مجریان نمایشگاه ها به علت مشغله های کاری تمایلی به حضور در دوره های آموزشی نشان ندهند می توان در سال های آینده، هنگام تعیین ضوابط اعطای مجوز به مجریان یا تدوین شرایط عمومی حضور در نمایشگاه ها، دارا بودن مدرک شرکت در دوره های آموزشی مرتبط با نمایشگاه ها الزامی تلقی کرد.

به هرحال، مشارکت در یک نمایشگاه بین المللی، صرفا یک فعالیت تجاری نیست و در مواردی عدم رعایت برخی از ضوابط و معیار ها(مثلا تبلیغات غیر تجاری در نمایشگاه های بازرگانی یا عدم رعایت مقررات ایمنی یا کم توجهی به اصول اخلاق حرفه ای) ممکن است پیامد های نامطلوبی به بار آورد یا به عدم موفقیت نمایشگاه ها در بازار هدف منجر گر

گسترش فعالیت های نمایشگاهی به همه استانهای کشور و علاقه شدید و روز افزون هزاران واحد تولیدی- تجاری کشور، ایجاب می کند [رایکانس | غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه] که ارتقای سطح آگاهی و دانش تخصصی شرکتت کنندگان و برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

خوشبختانه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر امکان دستیابی به جدیدترین اطلاعات مربوط به نمایشگاه ها و پژوهش های گسترده ای را که در این زمینه در سطح بین المللی انجام گرفته است فراهم نموده است.

منبع: برگرفته شده از سایت نمایشگاه بین المللی تهران- ترجمه ی محمد علمی

 

#کلمات کلیدی:
غرفه سازی، غرفه سازی در نمایشگاه، غرفه سازی نمایشگاهی، غرفه سازی نمایشگاه، طراحی غرفه، طراحی غرفه نمایشگاهی، غرفه نمایشگاهی، شرکت طراحی غرفه، شرکت طراحی داخلی، ساخت غرفه، ساخت غرفه نمایشگاهی، تجهیزات نمایشگاهی، اجاره تجهیزات نمایشگاهی، غرفه آرایی، خدمات نمایشگاهی، نمایشگاه بین المللی، اجرای غرفه نمایشگاهی، غرفه سازی ارزان، غرفه سازی در تهران، غرفه سازی شهرستان

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *