طراحی و غرفه آرایی نمایشگاهها


غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه

غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه

مقدمه

دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه جانبه، نیازمند پیروی از الگوهای مناسب، توسعه اقتصادی می باشد. تجربه کشورها، علی الخصوص شرق آسیا، بیانگر این موضوع است که این کشورها از الگوی توسعه صادرات به نحو درست بهره برداری کرده اند تا به رشد اقتصادی بالا و پایدار دست یافته اند.

برای کشور ما که اقتصاد آن همواره به لحاظ کسب درآمد های ارزی به تولید و صادرات نفت وابسته بوده است و با توجه به نوسانات قیمت نفت در دو برنامه گذشته و میزان ذخایر نفتی و توانایی صدور آن برای کشور، سیاست جایگزینی صادرات غیر نفتی جهت تامین ارز مورد نیاز کشور یعنی صنایع داخلی را تشویق به تولید کالاهای وارداتی و صدور دیگر کالاها به کشورها بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا هر آنچه که بتواند به توسعه صادرات غیر نفتی کمک کند می بایست مد نظر سیاستگذاران، برنامه ریزان و فعالان اقتصادی قرار گیرد. یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به صادرات و انجام فعالیت موثر در تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات، نمایشگاهها می باشند و از ارکان اصلی هر نمایشگاهی، غرفه شرکت کنندگان جهت ارایه و نمایش کالا و خدمات می باشد. ساخت و آرایش غرفه از ابزارهای موثر تبلیغات بوده و اهمیت آن در حدی است که در کشورهای صنعتی با مدیریت مستقل در ارایه کالا و خدمات عمل می نمایند امروزه در صنعت نمایشگاهی غرفه داران به این به این باور رسیده اند که برای داشتن نمایشی موفق، نیاز به جذب و درگیر نمودن بازدیدکنندگان از غرفه می باشد و می توان بیان نمود که غرفه در نمایشگاه بمنزله کارت شناسایی یک شرکت و غرفه دار است.

 

غرفه نمایشگاهی( EXHIBITION  STAND )                                                      

غرفه در معنی، ترکیبی احاطه کننده برای محل نمایش یا مکانی برای فروش کالا و ارایه خدمات است.

غرفه، اصولا الگویی از کار شرکت کننده است هرچه استادانه تر درطراحی و چیدمان عمل گردد به همان نسبت واقعیت شرکت بهتر انعکاس می یابد و باید به شکلی طراحی، ساخته، چیدمان و اداره گردد که به مثابه یک ویترین، فلسفه وجودی و موضوع فعالیت شرکت را به نمایش بگذارد.

بطور خلاصه می توان عنوان نمود یک غرفه نمایشی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. دارای جذابیت لازم
  2. هماهنگ با نوع کالاهای نمایشی
  3. وضعیت مکانی مناسب
  4. قابل درک بودن پیام طراح برای بیننده
  5. طراحی مناسب با کالاهای قابل ارایه

 

اندازه غرفه

تعیین اندازه یک غرفه بر اساس ذوق و سلیقه نیست و صرف بزرگی غرفه به اعتبار شرکت نمی افزاید و کوچک بودن نیز ممکن است نتواند اهداف شرکت را محقق نماید لذا برای تعیین اندازه مورد نیاز یک غرفه می بایست تعداد کالاهای نمایشی، اندازه و حجم و نحوه ارایه آنها، نیاز به فضای مذاکره و تشریفات و ….. را در نظر گرفت و اندازه غرفه را بطور نسبی محاسبه نمود.

 

اندازه غرفه و تقسیم بندی فضای غرفه

برای اینکه بتوان حداکثر بهره برداری را از فضای غرفه نمود لازم است غرفه بر اساس نیازها و محدودیتها با نقشه دقیق و حساب شده ای تقسیم بندی گردد.

چگونگی تقسیم بندی غرفه می تواند با توجه به نوع فعالیت و اهداف شرکتها متفاوت باشد. فضای غرفه می تواند به تعدادی و یا همه موارد زیر تقسیم شود:

  • فضای نمایش کالاها
  • فضای بخش اطلاع رسانی
  • فضای مذاکره و مشاوره
  • فضای نمایشهای تصویری
  • فضای مبلمان اداری
  • فضای خدمات و پذیرایی
  • فضای انبار یا لوازم اضافی
  • فضای آموزش

بطور معمول فضای غرفه ها را می توان به چند بخش بدون در نظر گرفتن مساحت آنها تقسیم بندی نمود.

 

بخش اطلاعات

در این بخش که معمولا در ابتدای غرفه است برای آشنایی و اطلاع رسانی شرکتها با بازدید کنندگان می باشد و از قسمتهای مهم جهت جذب مخاطب و رسیدن به اهداف شرکتها می باشد. در این بخش ارایه بروشورها و هدایای کوچک شرکتها و راهنمایی بازدیدکنندگان و پاسخ به آنها در حد اطلاع رسانی انجام می پذیرد و میتواند بعنوان پیشانی شرکتها جهت نمایش شخصیت شرکت و جذب بازدید کننده عمل نماید.

بخش نمایش

فضای نمایش از ارکان اصلی غرفه محسوب می گردد در این بخش اریه خدمات، کالا و یا ماکت محصول انجام می پذیرد در این قسمت ارتباط مسئول غرفه و یا کارشناسان بخش فروش و فنی با بازدید کنندگان و خریداران برقرار می گردد. بازدیدکننده از نزدیک با محصول و اهداف حضور شرکت آشنا شده و نحوه تعاملات بعدی پایه گذاری خواهد شد.

در این بخش نحوه کار ماشین آلات را نیز میتوان نمایش داد  [رایکانس | غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه] و اطلاعات تخصصی تر را در اختیار مشتری قرار داد. در صورت عدم وجود فضا جهت بخش مذاکره و مشاوره تمام مراحل انجام کار در این بخش انجام خواهد پذیرفت. با طراحی مناسب، فضای نمایش تصویری در این بخش قابل اجرا خواهد بود.

بخش مذاکره و مشاوره

این بخش نقش مهمی در بازاریابی و فروش کالا و خدمات و رساندن مشتری به مرز آمادگی جهت فروش و انعقاد قرار داد دارد. در این بخش قابلیت های محصول، توانمندی شرکت و توضیحات کامل توسط گروه و یا فرد مذاکره در اختیار مشتری قرار می گیرد و مذاکره اولیه، تواق نامه و احیانا امضای پیش قرار داد و اهدای هدایای شرکت و کاتولوگ های تخصصی انجام خواهد پذیرفت . طراحی این بخش می تواند متفاوت و با الهام از اتاق جلسات و مذاکرات شرکت و دارای امکانات مناسب و راحت باشد.

در این بخش اگر فضا، وسعت لازم را داشته باشد می توان بخشی را جهت پذیرایی مهمانان خاص و برای انعقاد نهایی قرارداد تدارک نمود.

بخش پشتیبانی

بخش پشتیبانی شامل دو ناحیه می باشد:

  • ناحیه قابل رویت : شامل مبلمان اداری و بخش پذیرایی مدعوین و بازدید کندگان می باشد.
  • ناحیه غیر قابل رویت : شامل فضای نگه داری تجهیزات و لوازم اضافی، فضای آبدارخانه، فضای استراحت و …

این بخش با توجه به وسعت غرفه و امکانات شرکتها متفاوت خواهد بود و طراحی واحد های آن می تواند در صورت بزرگ بودن بصورت مجزا و مستقل انجام پذیرد.

 

بخش آموزش

این بخش با توجه به اهمیت بحث آموزش و استفاده بهینه از بعد تبلیغات و شناساندن شرکت و محصولات آن، در صورت داشتن فضای کافی، محلی را در غرفه به این امر اختصاص می دهند و در آنجا علاوه بر معرفی شرکت، طرز کار و روشهای اجرایی و تخصصی مربوطه و یا نحوه ارایه خدمات را رایگان آموزش می دهند.

 

انواع غرفه

غرفه ها با توجه به موقعیت قرار گرفتن تعاریف مختلف و تقسیم بندی جداگانه دارد همانند غرفه در فضای سر پوشیده (سالن) Covered Aria و غرفه در فضای باز open Aria. ولی از نقطه نظر زوایای نمایشی، غرفه ها بترتیب زیر تعریف می شوند.

غرفه معمولی یا ردیفی (خطی Linear stand )

Row stand این غرفه از سه طرف با غرفه های مجاور دارای دیواره مشترک و همجوار است و از یک طرف به راهرو مشرف و قابل رویت بازدید کنندگان می باشد که به غرفه یک بر نیز معروف است. پهنا و عمق این گونه غرفه ها متفاوت است و غرفه ای با عرض بیشتر، اگر عمق مناسب داشته باشد از مقبولیت بالاتری برخوردار است. به این غرفه ها بدلیل قرار گرفتن در کنار یکدیگر و یک ردیف، غرفه ردیفی نیز اطلاق می شود.

غرفه نبشی (گوشه )  corner stand

این غرفه ها از دو طرف با غرفه های دیگر همجوار و دارای دیواره مشترک و از دو طرف دیگر به سمت راهرو می باشند و با توجه قابل رویت بودن از دو طرف ارزش بالاتری دارند و طراحی و چیدمان آن مشکل تر وگران تر می باشد. به این گونه غرفه ها دو بر و دو نبش نیز اطلاق می شود.

غرفه شبه جزیره ای (End stand)

این گونه غرفه ها سه وجه قابل رویت برای بازدید دارند. و از یک طرف مسدود می باشند و به همین دلیل از مرغوبیت بالایی برخودارند و بازدید کننده بیشتری را جذب می نمایند. به این غرفه ها با توجه به اینکه از سه طرف به راهرو راه دارد غرفه سه بر نیز اطلاق می شود.

غرفه جزیره ای( Island stand)

این گونه غرفه از چهار طرف به راهرو راه دارد و از تمام زوایا ثابل دید و دسترسی می باشد. غرفه جزیره ای ارزش بالایی در بعد نمایش و تبلیغات دارد و از مرغوبیت بسیار مناسبی برخوردار است. غرفه جزیره ای اغلب برای نمایش ماشین آلات و صنایع سنگین مورد بهره برداری قرار می گیرد و برای کالاهای دیگر نیاز به طراحی ویژه دارد تا اثر بخشی مناسب را داشته باشد.

 طراحی غرفه

خلاقیت و هنر بهتر زیستن در فضا و زمان محدود، می تواند اولین ایده جهت طراحی غرفه نمایشگاهی باشد.

چرا طراحی غرفه در فرایند برگزاری نمایشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟ زیرا اگر غرفه ای بدرستی و کامل طراحی شده باشد در ازدحام و شلوغی دوران نمایشگاه

می تواند پیام غرفه دار و یا شرکت را با تاثیر گذاری قوی به مخاطب مورد نظر برساند و با توجه به زمان محدود بازدید کننده از غرفه (5  الی 20 دقیقه ) بتواند تاثیر گذاری ماندگار در یک موقعیت رقابتی بوجود بیاورد.

استفاده از عناصر و مولفه های نظیر نور، رنگ، فرم، و … که بیانگر عقاید مرتبط با فعالیت های بشری بوده و نگرش، احوال و شخصیت انسانها را تحت تاثیر قرار می دهند  [رایکانس | غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه] می بایست هدف اصلی طراحی غرفه و چیدمان محصولات آن باشد تا به بهبود عملکرد فیزیکی وروانی، دست یابی به اصول زیبا شناسانه فضای داخلی محقق گردد.

طراحی غرفه، حساس ترین مرحله حضور در نمایشگاه به حساب می آید. میزان موفقیت در این مرحله روی موفقیت دیگر مراحل بسیار موثر است. در نتیجه گذر از این مرحله توجه زیادی را طلب می کند.

اصول موفقیت به عوامل انسانی، تفکر، خلاقیت و نوآوری در ارتباط با شناخت محیط و واقعیات، شرایط زمان و مکان برگزاری نمایشگاه بستگی دارد. بنابر این واگذاری امر طراحی به هر کسی جایز نیست و باید دقت لازم را در انتخاب طراح نمود.

انتخاب طراح

انتخاب طراح از وظایف مهم شرکت کننده می باشد و با توجه به نوع نمایشگاه های قابل برگزاری در جهان ( عمومی- تخصصی – اختصاصی – اکسپو – فروش ) و تنوع کالایی مربوطه باید دارای تجربه کافی و ویژگیهای از قبیل:

  • دارای ذهنیت نمایشگاهی باشد.
  • ترجیحا دکوراتور و طراح صحنه باشد.
  • خوش فکر و خوش ذوق و سلیقه باشد.
  • دارای تجربه مناسب در طراحی غرفه های نمایشگاهی باشد.
  • با تفکر شرکت کننده ( مدیر غرفه) همراه باشد.

طراح در هنگام طراحی باید از خود بپرسد آیا آنچه را که انجام می دهد یا به نمایش می گذارد. شرکت را در رسیدن به اهداف خود رهنمون می نماید.

لازم بذکر است که اگر طراح یا طراحان در کار خود از تخصص و تجربه کافی برخوردار نباشند تاثیر منفی کارشان با توجه به زمان محدود جبران ناپذیر خواهد بود. چرا که طراحی غرفه تلفیقی است از فن و هنر و از اصولی اساسی پیروی می کند طراح باید از یک طرف با دقت و ظرافت خاصی و با رعایت مسایل ایمنی، تجهیزات و نیازهای فنی همچون برق، آب، استند های نمایشی و … را تامین نماید و از طرف دیگر عوامل روانی، زیباشناسی و فرهنگی را در طراحی خود دخالت دهد.

آشنایی طراح با جزییات

طراح غرفه هنگام ساخت باید به ریزه کاریهای زیادی توجه داشته باشد پس از انتخاب طراح، مدیر غرفه یا مسئول نمایشگاه باید جزییات کار را برای او تشریع کند و اطلاعات ذیل را در اختیار او قرار دهد.

  • مشخصات دقیق کالاهای مورد نمایش ( ابعاد، وزن و رنگ و …)
  • تعداد افراد شاغل در غرفه
  • نحوه استقرار کارکنان و وظایف هر یک
  • محل استقرار تجهیزات جهت ارائه و نمایش
  • تعداد بازدید کنندگانی که همزمان می توانند در غرفه مذاکره یا بازدید داشته باشند.
  • تعداد مدعوین یا مهمانان خاص
  • فضای مورد نیاز برای انبار کردن یا نگه داری کالا در غرفه
  • اطلاعات لازم در مورد برق، آب، تلفن و سایر خدمات مورد نیاز
  • قوانین و مقررات سازمان برگزار کننده

 

عوامل موثر در طراحی غرفه

چندین پارامتر در طراحی غرفه نقش موثر دارند که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • موقعیت شرکت در ارتباط با بازار و رقیبان
  • ویژگیهای اقلیمی و فرهنگی محل برگزاری
  • تعدد کالاهای مورد نمایش ( پرهیز از تراکم کالا )
  • بودجه اختصاص یافته برای طراحی و ساخت
  • تناسب غرفه با اهداف مشارکت
  • پیام مورد نظر – احساسی که مایلیم در ذهن بیننده ایجاد کنیم

 

نکات مهم در طراحی غرفه

در طراحی غرفه موارد زیر را باید مورد توجه قرار داد:

  • سادگی و سهولت در ارائه طرح
  • مسایل فنی از قبیل ( نور- رطوبت – مسیر ورود و خروج – مقاومت کف و …)
  • تمایز غرفه مورد نظر نسبت به سایر غرفه ها
  • رعایت فضای مورد نیاز ( مذاکره – نمایش کالا و …)
  • رعایت تناسب وسعت غرفه نسبت به غرفه های مجاور
  • محل و موقعیت غرفه
  • انتخاب معقول همسایگان مجاور

محدودیت های طراحی

هر طراح در حوزه کار خود با عوامل محدود کننده ای روبروست که آزادی عمل را از او سلب می کند. مهمترین عامل محدود کننده هزینه ای است که غرفه دار برای طراحی و ساخت غرفه در نظر گرفته است. عوامل دیگر عبارتند از:

  • میزان مجاز باری که می توان در کف سالن نمایش قرار داد
  • میزان ارتفاع مجاز که توسط نمایشگاه یا سازمان دهنده تعیین می گردد
  • ابعاد ناحیه ای که غرفه در آن ساخته می شود
  • تعداد کارکنان غرفه
  • وجود موانع فیزیکی ( ستون و …) در محل غرفه
  • موقعیت غرفه در سالن و کل نمایشگاه

 

امکانات و تجهیزات مورد نیاز جهت طراحی و ساخت غرفه

همانگونه که قبلا بیان گردید طراحی غرفه تلفیقی است از فن و هنر، لذا وسایل مورد نیاز برای این کار نیز سنخیتی فنی و هنری خواهد داشت.

امکانات لازم برای طراحی و ساخت غرفه مواردی است از قبیل آب، برق، وسایل سمعی بصری، تجهیزات اداری، وسایل تزیینی و وسایل رفاهی و پذیرایی که مورد استفاده قرار می گیرد.

در خصوص مسایل فنی کالاها و دستگاههای نمایشی ازنظرات مشورتی مهندسین و کارشناسانی که مسئول نمایش یا معرفی کالا می باشند بهره برداری می گردد که از غرفه ای به غرفه دیگر و با توجه تنوع کالایی فرق می کند ولی نحوه چیدمان، نور پردازی، نوع رنگ و مسایل گرافیکی که جنبه هنری دارد توسط دکوراتورها انجام می پذیرد. در این خصوص می توان موارد زیر را اشاره نمود.

رنگ:

رنگها از عوامل مهم جذب مخاطب هستند و در خاطره ها باقی می مانند. وسایل و تجهیزات و مبلمان و لوازم بکار گرفته شده در غرفه باید دارای رنگ و کیفیت ظاهری مناسب باشند. استفاده از رنگهای مختلف در غرفه و چیدمان کالا باید همخوانی لازم را با یکدیگر و با موضوع اصلی نمایش غرفه داشته باشد. در استفاده از رنگها باید خصوصات فرهنگی محل نمایش و تاثیر روانی آنها در روی بازدید کنندگان و افراد غرفه را در نظر داشت. استفاد از رنگهای گرم و شاد در غرفه جلب توجه بیشتری می نماید اما در نمایش کالا تطابق رنگ با نوع کالا اثربخش تر خواهد بود برای مثال استفاده از رنگ قرمز برای کالاهای گرما زا و رنگ آبی برای کالاهای سرما آفرین سفارش می شود.

نور:

نور نیز همانند رنگ از عوامل مهم جهت جذب مخاطب می باشد با نورپردازی می توان جذابیت غرفه را افزایش داد. با نورپردازی مناسب علی الخصوص نور ملایم می توان فضایی آرام بوجود آورد و یا فضای آرام درون غرفه را از فضای شلوغ بیرون متمایز نمود اگر چه در جاهایی از درون غرفه می بایست نوری متفاوت تر و با شدت بیشتر و رنگ مشخص تر استفاده نمود. استفاده از رنگهای متنوع در نور پردازی توصیه نمی گردد. زیرا ممکن است توجه مخاطب را از کالابسوی دیگر معطوف نماید.

در نورپردازی با توجه به تاثیرات گوناگون نورهای مختلف باید تاثیرات روحی و روانی و میزان تولید گرما و یا آتش زا بودن آنها را مد نظر داشت.  [رایکانس | غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه] در پردازش نور باید دقت نمود که بیننده دچارخیرگی نشود و از زوایای مختلف بتواند کالا یا دستگاه مورد نظر را بطور مطلوب مشاهده نماید. در نورپردازی از لامپ ها و پرژکتورهای با قابلیت های تولید نور زرد، نور آبی و … و فیلترهای مختلف استفاده میگردد که هر کدام خصوصیات و کاربرد خاص خود را دارند و با توجه به نوع کالا دستگاه و نوع نمایشگاه متفاوت خواهد بود.

وسایل سمعی وبصری:

استفاده و بکارگیری صحیح وسایل سمعی و بصری علاوه بر بالا بردن جذابیت غرفه  می تواند اطلاعات مناسب و کاملی در اختیار مخاطب قرار دهد و نیاز به مذاکرات طولانی و بیان تمام مسایل نخواهد بود. از این لوازم می توان در نمایش کالاهایی که امکان نمایش در غرفه را نداشته اند فراهم گردد. ارائه فیلم های از سوابق اجرایی در بخش تولید و خدمات نقش مهمی در اثر بخشی مذاکرات خواهد داشت.

گرافیک:

با بهره گرفتن از این علم می توان پیام مورد نظر و یا اهداف مشارکت در نمایشگاه را به بیننده القا نمود. طرحهای ساده و واضح اثر بخشی بالاتری دارند و از سردر گم و خسته نمودن مخاطب جلوگیری می نماید ارائه اطلاعات باید در این بخش به موارد ضروری منحصر گردد.

 

غرفه استاندارد ( تیپ )

در اغلب نمایشگاه های برگزاری با غرفه تیپ سر و کارداریم که بصورت مشابه هم به شرکت کنندگان با توجه به درخواست آنان واگذار می گردد تا شرکت کنندگان در آن فضا کالاهای خود را به نمایش بگذارند اینگونه غرفه ها هزینه های طراحی و ساخت بمراتب کمتری از غرفه های که برای هدف خاص طراحی شده دارند. با توجه ساخته شدن این غرفه ها از قطعات پیش ساخته و استاندارد و قابل مونتاژ شدن آنها به سیستم های مدولار modular systems نیز مشهورند. در این روش غرفه در زمان کوتاه ساخته و جهت چیدمان کالا آماده میگردد و از این لحاظ دارای راندمان فوق العاده ای است.

غرفه با ساخت و ساز خاص:

با توجه به اینکه یک غرفه نمایشگاهی باید بتواند در زمانی اندک حضور مخاطب در نمایشگاه جذابیت لازم را برای جذب او داشته باشد و او را ترغیب به بازدید از غرفه نماید و طراح بلحاظ امکانات بیشتر اجرایی در روشهای ذکر شده در زیر و بکارگیری موثرتر ابزارهای گرافیکی، نور و … می تواند به اهداف مشارکت و ارائه پیام مورد نظر سریعتر دست یابد و غرفه ای مناسب و مشارکتی موثرتر بوجود آورد.

اینگونه غرفه ها را به چند روش با توجه به نوع مصالح و طرح می توان تقسیم بندی نمود:

ترکیبی

در این روش از مصالح سنتی و سیستمهای پیش ساخته بصورت ترکیبی جهت ساخت غرفه استفاده می گردد.

پیش ساخته

در این روش از قطعات پیش ساخته (آلومینیومی- فولادی) و پانل های متفاوت و با طرحهای ویژه جهت ساخت غرفه استفاده می گردد. امروزه با توجه به رشد صنعت غرفه سازی و متنوع شدن قطعات تولیدی و امکان اجرای طرحهای مختلف در اکثر نمایشگاه ها از این روش استفاده می گردد.

سنتی

در این روش از مصالح و مواد سنتی همانند آجر، چوب و … جهت ساخت غرفه استفاده می گردد.

 

انتخاب پیمانکار ساخت

در بسیاری ازمواقع پیمانکاران ساخت را طراحان با توجه به شناخت از توانمندی اجرای طرح مورد نظر معرفی می کنند و نظارت بر کار را به عهده دارند. در هرصورت مدیر غرفه یا مسول نمایشگاه با توجه به داشتن مسئولیت نهایی کار باید اطمینان حاصل نماید که:

  • پیمانکارمورد تایید سازمان برگزار کننده می باشد. و تاکنون اجرای موفق داشته است یا خیر.
  • کار ساخت غرفه در خارج از نمایشگاه انجام و سپس در نمایشگاه اسمبل میگردد یا عملیات ساخت و ساز در نمایشگاه انجام خواهد پذیرفت.
  • چگونه می تواند بر پیشرفت کار و رسیدن به خواسته های شرکت نظارت نماید.
  • پیمانکار به اندازه کافی زمان برای ساخت غرفه دارد (کارهای متعدد نداشته باشد )
  • پیمانکار تا چه حد برای ساخت به پیمانکاران دیگر متکی است و کیفیت کار آنان تا چه حد است.

برگرفته شده از سایت نمایشگاه بین المللی

تهیه و تنظیم : سید حسین میر ظفرجویان

غرفه سازی، غرفه سازی در نمایشگاه، غرفه سازی نمایشگاهی، غرفه سازی نمایشگاه، طراحی غرفه، طراحی غرفه نمایشگاهی، غرفه نمایشگاهی، شرکت طراحی غرفه، شرکت طراحی داخلی، ساخت غرفه، ساخت غرفه نمایشگاهی، تجهیزات نمایشگاهی، اجاره تجهیزات نمایشگاهی، غرفه آرایی، خدمات نمایشگاهی، نمایشگاه بین المللی، اجرای غرفه نمایشگاهی، غرفه سازی ارزان، غرفه سازی در تهران، غرفه سازی شهرستان

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *