تحولات صنعت نمایشگاهی در جهان معاصر


غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه

غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه

 تحولات صنعت نمایشگاهی در جهان معاصر

مقدمه:

صنعت نمایشگاهی طی دو دهه اخیر دستخوش تحولات زیادی شده و به یکی از مهمترین ابزار های توسعه فناوری و مبادلات تجاری تبدیل گردیده است. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)  در گسترش هر چه بیشتر فعالیت های نمایشگاهی در سراسر جهان و متحول شدن آن نقش اصلی را ایفا کرده است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توسعه صنعت نمایشگاهی در دنیا بدون هماهنگی و حمایت بخش های صنعت، بازرگانی، توریسم، مدرن شدن شبکه حمل و نقل بین المللی، تجهیز گمرک خانه ها به پیشرفته ترین ابزارهای ترخیص و بازبینی کالاها، آزاد سازی تجاری و حذف موانع غیر تعرفه ای و بالاخره تکامل سیستم های امنیت عمومی ( Public security)  امکان پذیر نبوده است.

علاوه بر آن، پیشرفت های صنعت بانکداری، بیمه و تبلیغات اینترنتی در گسترش فعالیت های نمایشگاهی تاثیر بسزایی داشته است.

کشورهایی که بالاترین سهم را در تجارت، به ویژه در صادرات جهانی ( آلمان، چین، ایالات متحده، ژاپن، فرانسه و …) در صنعت نمایشگاهی جایگاه والاتری در عرصه بین المللی به خود اختصاص داده اند. در این فرصت کوتاه، به منظور افزایش سطح آگاهی شرکت کنندگان محترم این سمینار کوشش می کنیم برخی از تحولات صنعت نمایشگاهی را به اختصار مورد بحث قرار دهیم.

موضوع صنعت نمایشگاهی:

کارشناسان صنعت نمایشگاهی معتقدند توسعه این صنعت بدون هماهنگی چند بخش امکان پذیر نمی باشد:

بخش تجارت

در حال حاضر حجم صادرات جهانی به حدود 14500 میلیارد دلار رسیده است. واردات جهانی هم تقریبا رقمی در همین حدود است. وقتی حجم تجارت جهانی به حدود29  تریلیون دلار می رسد. پر واضح است که ابزارهایی برای توسعه تجارت وجود داشته است و نمایشگاه یک از مهمترین ابزارهایی است که در توسعه بخش تجارت دخالت داشته است. زیرا در صنعت نمایشگاهی همه ابزارهای بازاریابی را با هم می بینید. مثلا یکی از ابزار های نمایشگاهی، اعزام هیئت های تجاری است. یا تبلیغات که یکی از ارکان برگزاری نمایشگاه ها است.

بخش توریسم

توسعه توریسم به رشد صنعت نمایشگاهی به نحو شایانی کمک کرده است.

امروزه صنعت جهانگردی در دنیا به صنعتی که800  میلیارد دلار در هر سال درآمد عاید کشورها می کند تبدیل شده است.

تعداد توریست های بین المللی به 600 میلیون نفر رسیده است.

صنعت توریسم در توسعه نمایشگاه ها در کشورهایی مانند چین، سنگاپور، و منطقه اداری ویژه هنگ کنگ نقش مهمی ایفا کرده است.

هنگ کنگ یک منطقه آزاد کم نظیر است که مساحتش تقریبا 1/5  برابر استان تهران ( 1049 کیلومتر مربع ) است.

این منطقه که فقط 7 میلیون نفر جمعیت دارد. در سال 24  تا 25  میلیون نفر گردشگر خارجی را پذیرا است که 6 میلیون نفر از این توریست ها به خاطر هدفهای تجاری به ویژه مشارکت در نمایشگاه هایی که در هنگ کنگ یا در چین برگزار می شود به این منطقه سفر می کنند.

درآمدی که در نتیجه توریسم به صورت غیر مستقیم عاید هنگ کنگ می شود به مراتب بیشتر از درآمد مستقیم نمایشگاه هاست که این نشان می دهد رویدادی مثل برگزاری نمایشگاه ها تا چه حد به توسعه درآمد کشورها کمک می کند.

مدرن شدن شبکه حمل ونقل

تا قبل از قرن 19، شبکه حمل و نقل بسیار محدود بود و این محدودیت، انتقال کالا به نقاط دوردست را تقریبا غیر ممکن می کرد. شبکه حمل و نقل عامل مهمی در توسعه تجارت است. مثلا سهم قاره آفریقا در صادرات ما حتی به عدد 2 درصد هم نمی رسد که مهم ترین مشکل آن شبکه حمل و نقل است. توسعه حمل و نقل یا مدرن شدن آن یکی از عوامل مهم در رشد صنت نمایشگاهی است.

تجهیز گمرک خانه ها به پیشرفته ترین ادوات بررسی کالاها یا باز بینی کالاها

همواره یکی از مهمترین مشکلات نمایشگاه ها، مشکلات گمرکی بوده است. چون کشورها همواره به گمرک به عنوان ابزاری برای وصول درآمد نگاه می کردند و هیچ گاه فکر نمی کردند که اگر در مواردی از این درآمد صرف نظر شود. نقشی که نمایشگاه ها می توانند در اقتصاد کشور داشته باشد به مراتب بیشتر از درآمدی است که عاید گمرک می شود.

با نگاهی به وضع سنگاپور و هنگ کنگ ملاحظه می کنیم که تقریبا هیچ نوع حقوق گمرکی به کالاهای وارداتی این دو منطقه تعلق نمی گیرد فقط معدودی از کالاها و آن هم بدلایل خاص مشمول تعرفه گمرکی هستند. که ازآن جمله می توان به دخانیات و اتومبیل اشاره کرد.

باید به این نکته توجه کرد که اصولا سرزمینی مثل هنگ کنگ که مساحت کمی دارد گنجایش آن را ندارد که به بازار بزرگ اتومبیل تبدیل شود.

به این ترتیب اگر فرض کنیم که سنگاپور یا هنگ کنگ هیچگونه حقوق گمرکی دریافت نکنند. از درآمدی که عاید تجار آنجا می شود مالیات قابل توجهی دریافت می کنند که در مواردی میزان آن بیش از 20 درصد است.

درست است که از تعرفه گمرکی صرف نظر می کنند ولی از آن درآمد ایجاد شده سود می برند.

پس تجهیز گمرکات به پیشرفته ترین ادوات بررسی کالاها یا حذف تعرفه ها عامل مهمی در پیشرفت صنعت نمایشگاهی است. اصولا سرعت ترخیص کالاهای مورد نمایش از گمرک خانه های یک کشور و فقدان دیوان سالاری در این زمینه به افزایش تعداد نمایشگاه هایی که در آن کشور برگزار می شود کمک خواهد کرد.

آزاد سازی تجارت بین الملل

بعد از جنگ جهانی دوم تجارت بین الملل بشدت دچار رکود شد. برای خارج کردن تجارت از حالت رکود در کنفرانسی به نام “برتن وودز Breton wood ” که در آمریکا تشکیل شد تصمیم به ایجاد 3 سازمان بین المللی گرفتند.

1- صندوق بین المللی پول

2- بانک جهانی

3- سازمان بین المللی تجارت

و البته سازمان بین المللی تجارت بدلیل مخالفت آمریکا در آن سالها تشکیل نشد اما به جای آن در سال 1947 در کنفرانسی که در هاوانا تشکیل شد کشورها موافقت نامه ای به نام موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت امضا کردند [رایکانس | غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه] که متعاقب آن چندین دور مذاکرات کاهش تعرفه ای صورت گرفت. بطوریکه میانگین تعرفه ها که در سال های بعد از جنگ به 45 درصد می رسید الان در سطح بین المللی کمتر از 5 درصد است.

حذف تعرفه ها نقش بسیار زیادی در توسعه نمایشگاه ها داشته است.

تکامل سیستم های ایمنی عمومی

اصولا Public  security  در یک نمایشگاه نهایت اهمیت را دارد به همین دلیل در تمام نمایشگاه ها تدابیر خاصی برای تامین امنیت کالاها یا افرادی که از نمایشگاه ها دیدن خواهند کرد انجام می گیرد.

توسعه صنعت بانکداری

بین فعالیت هایی که در یک نمایشگاه صورت می گیرد و صنعت بانکداری رابطه مستقیم وجود دارد.

توسعه صنعت بیمه

در بسیاری از نمایشگاه های بین المللی اگر کالاها بیمه نشوند امکان اینکه کالاها را حتی از گمرک خانه ترخیص کنند و یک موسسه حمل و نقل آن را به سایت نمایشگاهی ببرد وجود ندارد به همین دلیل است که تکامل صنعت بیمه نقش زیادی در توسعه حمل و نقل و صنعت نمایشگاه داشته است.

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی در سرعت آگاهی کشورها یا شرکت کنندگان از زمان و ویژگی های نمایشگاه ها و به طور کلی توسعه صنعت نمایشگاهی نقش زیادی دارد.

به طور کلی کشورهایی که در تجارت جهانی بالاترین سهم را دارند از صنعت نمایشگاهی پیشرفته ای هم برخوردار هستند به همین دلیل در حال حاضر می بینید که کشور آلمان دارای پیشرفته ترین صنعت نمایشگاهی است. البته از لحاظ گسترش فضای نمایشگاه ها کشور آمریکا نیز مقام مهمی را دارد.

در بعضی از کشورهای کوچک قاره آسیا مثل سنگاپور یا هنگ کنگ، نمایشگاه ها فوق العاده در پیشرفت اقتصاد تاثیر گذار بوده اند. البته صنعت نمایشگاهی چین هم تقریبا در سالهای اخیر از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شده است. به گونه ای که حتی به اتحادیه جهانی نمایشگاه ها که از سال  1920تشکیل شده است و امور مربوط به اکسپوها را اداره می کند قبولانده است که Expo 2010 را در شانگهای برگزار کند که در حال حاضر اطلاعاتش روی سایت آن وجود دارد.

صادرات کشور آلمان در سال 2007 به بیش از 1300  میلیارد دلار رسیده است. پر واضح است که در چنین کشوری به منظور معرفی دستاوردهای تکنولوژیکی یا امضای قرار داد های تجاری، صنعت نمایشگاهی فوق العاده اهمیت پیدا می کند.

سازمان نمایشگاه های آلمان هر سال گزارشی ارائه می دهد که وضعیت صنعت نمایشگاهی را در این کشور مشخص می کند. جالب است بدانید که این صنعت به یکی از پر درآمدترین صنایع در آلمان تبدیل شده است. صنعت نمایشگاهی آلمان برای 300000  نفر شغل ایجاد کرده است که رقم بسیار بالایی است. در دنیای امروز مساله اشتغال یکی از مهمترین مسائل کشورهاست . چون عدم اشتغال دیگر یک پدیده ادواری  (Periodical ) نیست بلکه به یک پدیده ساختاری ( Structual ) تبدیل شده است. اینجاست که هر اقدامی که سبب کاهش بیکاری شود به رشد اقتصاد جهانی کمک می کند.

در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات آمریکا افزایش نرخ بیکاری است که به 6/7 درصد رسیده است که یکی از دلایل عمده آن بحران مسکن می باشد و یکی از مخوف ترین بحران ها در اقتصاد آمریکاست. بحران مسکن در آمریکا سبب شده است که در یک دوره 4 ساله، ارزش مستغلات در آمریکا که 25 تریلیون دلار بوده است. 11 تریلیون دلار ارزش را از دست بدهد و حتی سبب ورشکستگی بانکهایی که در صنعت ساختمان آمریکا سرمایه گذاری کرده اند شده است و یکی از عوامل سقوط دلار نیز می باشد.

این بحران ظرف یک دوره چند ماهه بالغ بر 1600 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی لطمه وارد کرد و بررسی ابعاد آن موضوع سخنرانی مستقلی می تواند باشد.

اهمیت نمایشگاه ها

براساس بررسی های انجام شده، بر پایی نمایشگاه ها هر سال حداقل  300 میلیارد دلار درآمد، بطور مستقیم عاید اقتصاد جهانی می کند. اگرچه آمار دقیقی در مورد درآمد حاصل از برپایی اکسپوها در سطح بین المللی در دست نیست اما کارشناسان اقتصادی سهم اکسپوها را در تولید ناخالص داخلی دنیا حداقل 1  درصد برآورد کرده اند. اگر تولید ناخالص دنیا را در سال 2007 حدود 54000 میلیارد دلار در نظر گیرید. می بینید که 1 درصد آن یعنی 540 میلیارد دلار رقم بسیار مهمی است.

تاریخچه برپایی نمایشگاه ها

تاریخچه برپایی نمایشگاه ها به 2500 سال قبل برمی گردد. اما صنعت نمایشگاهی به مفهوم مدرن امروزی از اواسط قرن 19 پایه گذاری شده است. به طور کلی توسعه صنعت نمایشگاهی را دستاورد فرعی انقلاب صنعتی اروپا می دانند که تقریبا از قرن 18 آغاز شده است.

انقلاب صنعتی اروپا

تا قبل از انقلاب صنعتی اروپا تولید به صورت کارگاه های دستی بود. انقلاب صنعتی اروپا سبب شد که

1- تولید به صورت کارخانه ای درآید.

2- حمل و نقل عمومی به شدت گسترش پیدا کند. زیرا اختراع ماشین بخار و کاربرد آن در کشتی ها سبب شد که حمل کالا به اقصی نقاط دنیا امکان پذیر شود.

3- اختراع تلگراف در قرن 19 و بعد از آن اختراع تلفن نقش زیادی در توسعه نمایشگاه ها در اروپا داشت. زیرا دریافت سفارشات از نقاط دور در نمایشگاه ها هم امکان پذیر شد.

علت رشد صنعت نمایشگاهی در کشورهای اروپایی این است که کشورهای اروپایی توافق کردند که حتی در زمان جنگ نمایشگاه های همدیگر را مورد تهاجم قرار ندهند یعنی ایمنی نمایشگاه ها را به وسیله قرار داد هایی که امضا کردند تضمین کردند. به همین دلیل صنعت نمایشگاهی در قاره اروپا یکی از پیشرفته ترین صنایع است.

اما تاریخچه نمایشگاه ها به اروپا بر نمی گردد.

قدیم ترین نمایشگاه ها در یونان قدیم، رم باستان و مصر بوده است.

در یونان قدیم یا رم باستان، برپایی نمایشگاه ها همزمان با برگزاری اعیاد مذهبی رخ می داده است. به همین دلیل واژه Feria که در زبان لاتین به معنی Holy Day یا روز مقدس است بعدها به Fair تبدیل شد. و علتش این بود که هنگامیکه افراد برای برگزاری اعیاد مذهبی در اطراف پرستشگاهها اجتماع می کردند تعدادی از پیله ورها یا تجار دوره گرد، اشیایی را که قابل مبادله بودند در اطراف پرستشگاهها در معرض فروش قرار می دادند.

واژه Messe که برای نمایشگاه ها به کار می رود از ریشه Messia اقتباس شده است که به معنی جشنواره مذهبی است. بعد ها این واژه وارد زبان اسپانیولی و سایر زبان های اروپایی شده است.

به طوریکه منابع تاریخی نشان می دهد اولین نمایشگاه در حدود 2500 سال قبل در شهری به نام صور که در حال حاضر یکی از شهرهای لبنان است تشکیل شده است و پادشاهی به نام هرود ( Herod ) که از پادشاهان قوم بنی اسرائیل بوده است دستور تشکیل این نمایشگاه را داده است.

چرا اولین نمایشگاه در صور ( لبنان ) بوده است؟

چون لبنان در آن زمان بخشی از قلمروی لیدی را تشکیل می داده است و مردم لیدی مردمانی تاجر پیشه بوده اند و اولین بار هم، پول به عنوان وسیله مبادله توسط مردم لیدی اختراع شده است بعدها مردم فینیقیه از آن اقتباس کردند. بنابراین منبع مستندی که در مورد نخستین نمایشگاه تاریخی موجود است مربوط به شهر صور در لبنان است.

به تدریج نمایشگاه هایی در نقاط دیگر نیز تشکیل شده است. مثلا در ایران در برخی شهرها شنبه بازار، یکشنبه بازار، دوشنبه بازار و جمعه بازار وجود داشته است که به تدریج شکل نمایشگاه به خود گرفته اند.

اولین نمایشگاهی که به مفهوم امروزی می توان عنوان نمایشگاه را به آن اطلاق کرد نمایشگاهی است که در فرانسه در شهر SAINT DENIS ( در حومه پاریس ) در سال 629 میلادی برگزار شده است.

تبدیل شدن نمایشگاه ها به سازمان ها یا نهادهای دانش پایه

یکی از مهمترین تحولاتی که در سه دهه اخیر از لحاظ کیفی در نهادهای نمایشگاهی رخ داده است تبدیل شدن تعدادی از آنها به سازمان های دانش پایه است.

سازمان های شرکت دانش پایه را اصطلاحا Knowledge- Based Organization می گویند.

بخش اعظم دارایی های این سازمان ها را دارایی های معنوی یا غیرملموس  تشکیل می دهند.

این سازمان ها از کادر تخصصی پیشرفته ای برخوردارند.

مثلا مایکروسافت را در نظر گیرید. وقتی مایکروسافت در روز تعطیل می کند 90 درصد دارایی هایش از شرکت خارج می شوند. چون این دارایی ها سخت افزار نیستند بلکه مدیرانی هستند که ایده می دهند. طراحی می کنند. برنامه ریزی می کنند. بنابراین اساس کار یک سازمان دانش پایه را تحقیق و توسعه تشکیل می دهد.

افرادی که در این سازمان ها فعالیت می کنند در تولید دانش، توزیع دانش و بهره گیری از دانش فعالیت می کنند. یعنی هم دانش را تولید می کنند. هم دانش تولید کرده را توزیع می کنند و هم از دانش دیگران استفاده می کنند. [رایکانس | غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه] البته این دانش صرفا Science نیست بلکه مجموعه دانستنی های بشر در طول تاریخ اعم از تجربه، تحقیقات، متدها، روش های اتخاذ تصمیم، بهره برداری بهینه از فرصتها و – را دانش تشکیل می دهد. که البته دانش خود شامل چند قسمت است :

چه بدانم ؟ know What

چگونه بدانم ؟ know How

از که بدانم یعنی منبع اطلاعات من چگونه باشد ؟ know Who

چرا بدانم ؟ know Why

امروزه شرکت هایی که در بخش تحقیق و توسعه فعالیت می کنند ( شرکتهای دانش پایه ) از لحاظ تولید درآمد بر همه شرکت های دیگر پیشی دارند.

به عنوان مثال کشاورزی صنعتی است که 8000 سال قدمت دارد اما سهم کشاورزی در تولید ناخالص دنیا ممکن است حدود 6 درصد باشد در حالیکه سهم فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تولید ناخالص دنیا مثلا 8  درصد است. بعضی از شرکت ها مثل مایکرو سافت و سونی در یک دوره 10 ساله رشدشان بیش از 1000 درصد بوده است یعنی در یک دوره 10 ساله 10 برابر شده اند. در حالیکه احتمالا در هیچ بخش دیگری چنین رشدی صورت نگرفته است. بنابراین دانش مهمترین ثروتی است که در اختیار بشر قرار دارد.

شرکت های برگزار کننده نمایشگاه یا سازمانی که این شرکت ها را تحت پوشش یا حمایت خود قرار می دهد در صورتی دانش محور یا دانش پایه تلقی می شوند که از خصوصیات زیر برخوردار باشند:

برخورداری از زیر ساخت های ارتباطی پیشرفته

داشتن پایگاه های اطلاعاتی و توانایی بهره گیری از این پایگاه ها یا پایگاه های مشابهی که در سراسر دنیا در ارتباط با فعالیت های آنها وجود دارد.

مهارت در مدیریت امور نمایشگاه ها، مدیریت خطر، مدیریت هزینه ها

آگاهی از روش های اتخاذ تصمیمات منطقی در سریع ترین زمان ممکن

توانایی برگزاری کنفرانس های جنبی نمایشگاه ها که خود یک رشته تخصصی است.

برخورداری از فرهنگ سازمانی

آگاهی از فرآیند اجرایی فعالیت های نمایشگاهی: به فرض اگر شرکت در نمایشگاه مشتمل بر 80 عمل باشد باید این 80 عمل را به صورت یک جدول تنظیم کرد و مرحله به مرحله برای هر فعالیت زمان مشخص در نظر گرفت.

دارا بودن سیستم هایی برای ارزیابی فعالیت ها در هر زمینه.

مثلا در هر نمایشگاه 3  نوع ارزشیابی مطرح است:

1- ارزشیابی فعالیت غرفه داران

2- ارزشیابی فعالیت سازمان دهندگان

3- ارزشیابی فعالیت سازمانی که آن نمایشگاه را برگزار کرده است.

  • برخورداری از نیروهای متخصص و کار آزموده ای که از توانایی های زیر برخوردار باشند:
  • اطلاعات عمومی در رابطه با وظایفی که به آنها محول می شود.
  • مسلط بودن به زبان های خارجی در بازار هدف

مثلا اگر به بازاری مثل بازار ژاپن بروید حتما باید کاتالوگ به زبان ژاپنی به آن بازار ببرید. حتی در مواردی دیده شده ژاپنی ها در ترجمه واژه ها استنباط متفاوتی نسبت به کشورهای دیگر داشته اند. اخیرا اروپایی هایی که روی فرهنگ ژاپنی کار کرده اند می گویند. ما باید در نمایشگاه هایی که در ژاپن برگزار می کنیم یا در مذاکرات تجاری با ژاپن، از وجود مترجمانی استفاده کنیم که آنها افکار، عواطف و احساسات ژاپنی ها را هم برای ما ترجمه کنند نه تنها واژه ها را . و این نشان می دهد استنباط یک ژاپنی وقتی مثلا به جای Yes می گوید Ya  دقیقا بدان معنی نیست که با آنچه گفته اید موافقت کرده است بلکه به این معناست که فهمیده شما چه گفته اید و باید با چند مدیر و کارشناس دیگر موضوع را بررسی کند و سپس تصمیم نهایی توسط مدیریت گرفته شود.

پس آشنایی با زبان تجاری و استفاده از مترجم زبان همان کشور بیشتر در موفقیت ما نقش دارد. مثلا ما برای بازار یونان باید از مترجم زبان یونانی استفاده کنیم. و پر واضح است که اگر مترجم ما زبان یونانی و فارسی بداند بهتر است.

  • مهارت در برقراری ارتباط، معرفی تجاری کالاها یا خدمات و انجام مذاکرات.
  • دارا بودن دانش تخصصی و قدرت خلاقیت

قدرت خلاقیت در نوآوری بسیار مهم است. امروزه اکثر کشورهای جهان، محققان یا پژوهشگران را در دستاورد های تحقیقاتی هم سهیم کرده اند. مثلا دانشمندی که در لابراتوری سلول های پایه ای را بررسی کرده و به نتایج ارزشمندی می رسد که می تواند دارویی تولید کند، او را در دستاورد ناشی از بازرگانی شدن تحقیقاتش سهیم می کنند. یا مثلا اگر کسی بتواند در لابراتوار جلبکی کشت دهد که توانایی گفتن گاز کربنیک و پس دادن اکسیژن را داشته باشد پر واضح است که فوق العاده از نظر خدمات زیست – محیطی مهم است. و میلیاردها دلار عاید کسی می کند که بتواند این تکنولوژی را به مرحله تجاری برساند، اینجاست که برای تشویق محققان، آنها را در دستاورد های ناشی از تجارتی شدن تحقیقاتشان سهیم می کنند.

شرکت های نمایشگاهی دانش پایه فضا یا محیطی ایجاد می کنند که هر فردی دیگران را از دانسته ها و یافته های خود بهره مند سازد. علاوه بر آن کارکنان این شرکت ها به طور مستمر درصدد افزایش سطح معلومات خود هستند.

تولید و توزیع دانش و سهیم شدن در دانشی که دیگران ایجاد کرده اند سه خصیصه مهم و اصلی این شرکت ها را تشکیل می دهند.

دانش پایگی موسسات فعال در صنعت نمایشگاهی دستاوردهای مهمی داشته است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • گسترده شدن اهداف نمایشگاه ها و افزایش سطح توقعات و انتظارات جامعه از برپایی این نمایشگاه
  • افزایش میزان بازده سرمایه گذاری در صنعت نمایشگاهی

در حال حاضر با بررسی های انجام شده دریافته اند که بازده صنعت نمایشگاهی در دنیا به طور متوسط 6 برابر هزینه هایی است که انجام می گیرد. مثلا اگر در دنیا 400 میلیارد دلار هزینه نمایشگاهی است، 6 برابر آن عاید سایر قسمت ها می شود، که اصطلاحا Multi Phier Co – Efficient  یا ضریب تکاثری می گویند.

  • تبدیل شدن نمایشگاه ها به مهمترین ابزار بازاریابی در مقایسه با سایر ابزارهایی که در این زمینه وجود دارد.
  • بهره گیری از پیشرفته ترین تکنیک های طراحی، غرفه آرایی و مدل سازی دیجیتالی
  • ایجاد نمایشگاه های مجازی یا Virtual Exhibition که اصطلاحا Online Exhibition نیز گفته می شود.
  • ایجاد رشته جدیدی به نام مدیریت نمایشگاهی و رویدادها یا کنفرانس ها و انتقال تجربیات حاصل از فعالیت های اجرایی نمایشگاهی به دانشجویان یا افرادی که در آینده مسئولیت هایی را در صنعت نمایشگاهی عهده دار خواهند شد.
  • تهیه و انتشار صد ها کتاب، گزارش، دستورالعمل، راهنما و دانشنامه در رابطه با تمام اموری که به نحوی با نمایشگاه ها مرتبط هستند.
  • تدوین استانداردهای ملی و بین المللی برای خدمات نمایشگاهی
  • ضابطه مند شدن فعالیت های نمایشگاهی
  • استفاده گسترده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نمایشگاهی
  • توجه شدید به تحقیق و توسعه در این صنعت

 

گسترده شدن اهداف نمایشگاه ها

هدفهایی که کشورها از نمایشگاه دارند متفاوت است، از جمله هدفهای خود کشورها، هدفهای خود غرفه داران و هدفهای شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی.

بطور کلی کشورها از برپایی یک نمایشگاه چندین هدف دارند:

گسترش مناسبات دیپلماتیک

نمایشگاه ها به توسعه روابط سیاسی کشورها کمک می کنند. هر چه تعداد شرکت کنندگان – در یک نمایشگاه بین المللی بیشتر باشد به پرستیژ و اعتبار آن کشور می افزاید.

نظر سنجی افکار عمومی

البته نظر سنجی افکار عمومی غیر از نظر سنجی انجام شده توسط غرفه داران است. مثلا اگر یک نمایشگاه بین المللی که در ایران برگزار می شود کشور آمریکا در آن غرفه داشته باشد هر چند غرفه جذاب باشد خیلی از افراد ممکن است با بی اعتنایی از کنار آن رد شوند، بدین ترتیب کراهت خودشان از رفتار آن کشور نسبت به کشور خود را با بی اعتنایی نسبت به آن نمایشگاه نشان می دهند.

بیان دیدگاهها در هنگام برگزاری روزهای ملی

کشورها معمولا در هنگامی که یک نمایشگاه بین المللی برگزار می شود، در روز ملی که برایشان در نظر گرفته شده است دیدگاه های خود را به آگاهی کشورهای دیگر که در آن جشن شرکت کرده اند یا آن کشوری که نمایشگاه در آن برگزار شده است می رسانند.

گشایش باب مذاکره غیر مستقیم

به فرض زمانی که روابط چین و آمریکا خصمانه بود در سال های دهه 1970 از دیپلماسی پینگ پونگ استفاده کردند، به این طریق که آمریکا تیم پینگ پونگ خود را به چین فرستاد. به همین ترتیب شرکت در نمایشگاه کشوری که با ما قطع رابطه کرده است می تواند باب مذاکره غیر مستقیم را باز کند.

بیان عدم رضایت یا ناخرسندی نسبت به عملکرد یک کشور

به عنوان مثال وقتی نسبت به کشور آلمان به علت رفتار نامناسبی که داشته است اعتراض دارید، در نمایشگاه های آن شرکت نمی کنید یا سطح مشارکت خود را کاهش می دهید.

انتظارات شرکت کنندگان در نمایشگاه ها

  • فروش مستقیم کالا به مصرف کننده
  • آموزش مشتریان : مثلا وقتی ماشین آلات جدید را ارائه می دهید طرز کار آن را به افرادی که به غرفه می آیند نشان می دهید.
  • بازاریابی یا بازارسازی برای کالاهای جدید

فرض کنید کشور برزیل نوشابه ای به نام Pasian Fruit دارد که ما با آن آشنایی نداریم. آنها در نمایشگاه کاتولوگی از آن نشان می دهند و شربتی از آن هم سرو می کنند. در حقیقت برای یک کالای ناشناخته بازاریابی می کنند.

  • افزایش تعداد مشتریان فعلی
  • کشف بازارهای جدید

مثلا شما در نمایشگاهی در ملبورن شرکت کرده اید و انواع محصولات خود از قبیل بیسکویت، شکلات و آبمیوه ارائه کرده اید و در کشور استرالیا بازاریابی برای این فرآورده ها نیست ولی تاجرهایی از کشورهای دیگر در آن نمایشگاه شرکت کرده و آنها هم محصولات شما را می بینند و با شما قرارداد می بندند و مشتری شما می شوند. پس دایره فعالیت یک نمایشگاه محدود به آن کشوری نیست که در آن شرکت کرده اید.

  • شناسایی مشتریان بالقوه
  • پیدا کردن کارگزار یا توزیع کننده عرضه کالا
  • برقراری ارتباط با رسانه ها : شناسایی مهمترین رسانه ها و مراجعه به آنها برای انجام تبلیغات
  • فروش کالا به سایر فروشندگان ( B 2 B ) یا Business To Business

اصولا همیشه  FAIRS & EXHEBITIONS را با هم می آورند چون فرق تکنیکی بین FAIR و EXHEBITIONS وجود دارد.

FAIR : معمولا نمایشگاه B 2 B است. یعنی کالایی را که می برید به صورت عمده فروشی در اختیار کسی قرار می دهید که او با مصرف کننده در ارتباط است.

اما EXHEBITION : B2B یا Business To Customer است.

البته در این نمایشگاه ها تجار هم هستند.

بنابراین بین FAIR و   EXHEBITIONیک تفاوت رسمی وجود دارد.

FAIR : به قصد فروش کالا به تجار دیگر یا عرضه کنندگان دیگر است.

EXHEBITION : به قصد فروش کالا به مصرف کنندگان است.

  • یافتن عرضه کنندگان جدید
  • فروش کالاهای استوکSTOCK

مثلا در چند کشور آفریقایی که زیاد به کیفیت کالا توجه ندارند و سطح درآمد سرانه آنها پایین است یک موسسه خارجی ممکن است کالاهای استوک خود را که سالها در انبار مانده و به فروش نرفته را بتواند با قیمت ارزان به فروش برساند.

  • پیدا کردن کارکنان جدید : در یک نمایشگاه به غرفه های دیگر سر می زنید و پی به وجود کارمندان بسیار فعال می برید که می توانید آنها را در شرکت خود استخدام کنید.
  • روزآمد کردن پایگاه اطلاعات مربوط به مشتری
  • تحکیم موقعیت شرکت یا موسسه در بازار

گاهی اوقات برداشت های نادرستی نسبت به آینده یک شرکت در یک بازار هست. در آن نمایشگاه شرکت مذکور غرفه بسیار وسیعی می گیرد و ثابت می کند که همچنان حضور فعال در بازار دارد.

  • معرفی موارد جدید مصرف کالایی که قبلا به بازار عرضه شده است.
  • برطرف کردن مشکلات مشتریان
  • معرفی روش ها یا تکنیک های جدید
  • توسعه صادرات
  • گردآوری اطلاعات در مورد رقبا

نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای شناسایی رقبا است. مثلا شما یک شرکت صادرکننده صنایع غذایی هستید و چند شرکت رقیب هم دارید. شما کاتالوگ های آنها را جمع آوری می کنید و از کاتالوگ های آنها ایده می گیرید. بررسی آن کاتالوگ ها نشان می دهد که رقبای شما از چه نکاتی برای معرفی کالاهایشان استفاده کرده اند. [رایکانس | غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه] چه جملاتی به کار برده اند و ابتدایی ترین اطلاعاتی که برای مشتری در نظر گرفته اند چیست.

ژاپنی ها بر خلاف اروپایی ها به نمایشگاه به عنوان مکانی برای معامله قطعی کالا نگاه نمی کند بلکه به آن به عنوان مکانی برای شناسایی طرف تجاری آینده می نگرند. اینکه طرف تجاری آنها کیست ؟ تا چه حد قابل اعتماد است ؟ و کاتولوگ او تا چه حد بیانگر اطلاعاتی است که مورد نظرشان می باشد ؟

  • انجام تحقیق در مورد مشتریان و دیدگاه های آنان
  • خنثی کردن تبلیغات منفی که در مورد آن شرکت انجام شده است.
  • کوتاه کردن چرخه خرید

گاهی اوقات در یک نمایشگاه شرکت می کنید. به فرض کار شما تولید و فروش کنسرو است. در آن نمایشگاه ماشین آلات بسیار نوین کنسروسازی یا بسته بندی را می بینید که بسیار ارزان است و تکنولوژی آن هم پیشرفته است و شما در همان جا سفارش می دهید. بدین ترتیب چرخه خرید کالا را کوتاه کرده اید.

  • انتقال اطلاعات مربوط به بازاریابی به افراد به طور رو رد رو

در حال حاضر بازاریابی فوق العاده گسترده شده است و بازاریابی به صورت کلی نیست که یک استراتژی بازاریابی ( Macro Marketing )  برای همه بازارها تهیه کنید.

چینی ها از  Micro Marketing استفاده می کنند. یعنی برای هر بازاری استراتژی خاص آن بازار را به کار می برند. چون برای هر بازاری 4 عامل به نام Marketing Mix  دخالت دارد که عبارتند از:

  • Product :کالا
  • Price  :قیمت
  • Placement : مکان عرضه کالا
  • Promotion : روشی که برای پیشبرد فروش درنظر گرفته اید.

نمایشگاه در جایگاه 4 ( promotion) قرار دارد.

بنابراین در بازاریابی خرد ( Micro Marketing ) با توجه به اینکه استراتژی متغیراست هر 4 عامل مذکور نیز فرق می کند. مثلا کالایی که برای بازار فرانسه تهیه می کنید آن را به بازار آلمان عرضه نمی کنید. به فرض اگر می خواهید البسه برای بازار فرانسه تهیه کنید طول بازوی فرانسوی ها از طول بازوی آلمانی ها کوتاه است.

قیمت نیز از عوامل مهم است. گاهی اوقات قیمت در یک بازار صادراتی هیچ ارتباط مستقیمی با هزینه تولید آن ندارد. بنابر این در بازاریابی خرد، استراتژی های قیمت گذاری متفاوت است. ما 40 نوع استراتژی قیمت گذاری داریم.

  • افزایش میزان بازده سرمایه گذاری

برگزاری نمایشگاه ها یکی از منابع مهم کسب درآمد کشورهاست.

بازده سرمایه گذاری در بخش نمایشگاه به علت صنایع جنبی اش بسیار بالاست. مثلا اگر بخش ساختمان در یک کشور دچار رکود شود روی بسیاری از رشته های دیگر از فعالیت ها هم اثر گذار است. مثل کارخانه های کوره پزی آجر، سنگبری ها، شیشه بری ها و … در مورد نمایشگاه هم به همین صورت است.

 

اهمیت تحقیقات در صنعت نمایشگاهی

صنعت نمایشگاهی بر پایه تحقیقات استوار است. بدون انجام تحقیقات جامع و گسترده امکان موفقیت در این صنعت بسیار ضعیف یا غیر ممکن است.

مهمترین فعالیت های نمایشگاهی که به تحقیق احتیاج دارند عبارتند از:

  • انتخاب نمایشگاه : در انتخاب نمایشگاه چند موضوع مطرح می شود: هدف ما از شرکت در نمایشگاه تجاری چیست ؟ آیا می خواهیم کالای جدیدی معرفی کنیم ؟ آیا می خواهیم تصویری از شرکت در ذهن بیننده مجسم کنیم ؟ آیا درصدد جلب مشتریان بالقوه هستیم ؟ آیا می خواهیم فهرستی از افرادی که در آینده با آنها در تماس خواهیم بود تهیه کنیم ؟ آیا می خواهیم مناسب ترین مناطق فروش در یک کشور را شناسایی کنیم ؟
  • شناخت بازار هدف و ویژگی های آن : در خلال برگزاری یک نمایشگاه، از ابتدا می توان به یک تحقیقات میدانی دست زد یعنی می توان همراه با کادر بازاریابی خود، محقق هم برد تا درباره آن بازار خاص تحقیق کند.
  • آگاهی از مناسب ترین ابزارهای تبلیغاتی در نمایشگاه
  • انتخاب افرادی که صلاحیت دارند، غرفه به آنها اختصاص یابد.
  • انتخاب کالاها یا خدماتی که ارزش ارائه در نمایشگاه را دارند.
  • انتخاب افراد یا موسساتی که مناسب ترین خدمات یا سرویس ها را می توانند به نمایشگاه ارائه دهند.
  • شناخت روحیات و فرهنگ بازدیدکنندگان که روی پیشرفت کار آینده ما اثر دارد.
  • تعیین معیارهای ارزیابی فعالیت های غرفه آرایی و سازمان دهندگان نمایشگاه و عوامل موثر بر موفقیت یا شکست آنها
  • آگاهی از مناسب ترین شیوه های غرفه آرایی و دکوراسیون

در اینجا لازم است یاداورشوم که مسائل و موضوعات متعددی در مورد نمایشگاه ها و اهمیت و تحولات کیفی و کمی آنها وجود دارد که آگاهی از آنها برای شرکت کنندگان این همایش و افرادی که مایلند در نمایشگاه ها حضور بهم رسانند ضروری است اما بحث راجع به این موارد در این فرصت کوتاه مقدور نیست.

امیدوارم که پیشنهاد شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در زمینه ایجاد دوره مدیریت نمایشگاه ها در دانشگاه جامع علمی – کاربردی در آینده نزدیک به مرحله اجرا درآید تا همکاران ما بتوانند رهنمودهای لازم را در همه مباحث مورد نظر به آگاهی علاقه مندان به شرکت در نمایشگاه ها و افرادی که در آینده در بخش بازرگانی کشور، امور نمایشگاه ها را عهده دار خواهند شد ارائه نمایند.

برگرفته شده از سایت نمایشگاه بین المللی

تهیه و تنظیم : محمد علمی

غرفه سازی، غرفه سازی در نمایشگاه، غرفه سازی نمایشگاهی، غرفه سازی نمایشگاه، طراحی غرفه، طراحی غرفه نمایشگاهی، غرفه نمایشگاهی، شرکت طراحی غرفه، شرکت طراحی داخلی، ساخت غرفه، ساخت غرفه نمایشگاهی، تجهیزات نمایشگاهی، اجاره تجهیزات نمایشگاهی، غرفه آرایی، خدمات نمایشگاهی، نمایشگاه بین المللی، اجرای غرفه نمایشگاهی، غرفه سازی ارزان، غرفه سازی در تهران، غرفه سازی شهرستان

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *