بازاریابی یا نمایشگاه ؟ ! !


بازاریابی یا نمایشگاه ؟ ! !

غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه

غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه

یکی از روش‌های بازاریابی، شرکت جستن در نمایشگاه‌ها و یا برگزاری آن است که به علل مختلف، از جمله: صدور کالا و ارزآوری به کشور، شناخت روش‌های بازاریابی رقبا، لمس دانش و فناوری روز جهان، مبادله اطلاعات،‌ به نمایش گذاردن پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی و نیز آداب و سنن فرهنگی و اجتماعی و سایر عوامل مرتبط،‌ مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این امر ممکن است به چند طریق انجام گیرد که مهمترین آنها از نظر شما می‌گذرد:
1. برگزاری نمایشگاه دائمی اینترنتی به منظور معرفی محصولات صادراتی شرکت مورد نظر و بازاریابی جهانی وانجام تجارت الکترونیکی با ایجاد یک سایت اختصاصی در شبکه جهانی اینترنت و به نمایش گذاردن محصولات مختلف تولید به کمک انواع تصاویر و عکس‌های رنگی متنوع و ارائه کلیه اطلاعات طبقه‌بندی شده آنها در کاتالوگ‌ها و بروشورهای الکترونیکی، ‌شامل:

نام و نشانی کامل شرکت ، مشخصات دقیق کلیه کالاهای تولید رقابتی یا خدمات قابل عرضه به همراه درج قیمت آنها ، ذکر قوانین حقوقی و مقررات بازرگانی کشور صادرکننده و انواع روش‌های بیمه و حمل کالا و سایر شرایط صدور و تحویل آن به مشتری، امکان برقراری گفتگوی اینترنیتی به رایج‌ترین زبان‌های بین‌المللی، به خصوص انگلیسی در ساعات و روزهای مشخص هفته جهت ارتباط با کلیه مشتریان در اقصی نقاط جهان نیز در مرحله بعد، [رایکانس | غرفه سازی، غرفه نمایشگاهی، ساخت غرفه، غرفه ساز، دکوراسیون داخلی، طراحی غرفه] شناسایی کلیه مشتریان بالقوه و بالفعل در بازارهای جهانی به منظور ارسال نامه‌های الکترونیکی تبلیغاتی با پیوست کاتالوگ محصولات شرکت مورد نظر برای آنان، همراه با معرفی سایت نمایشگاهی خود در شبکه اینترنت و ایجاد ارتباط متقابل با مخاطبان و آماده شدن برای شروع مذاکرات تخصصی فنی و بازرگانی دو طرفه و در نهایت، معرفی کامل محصولات قابل ارائه به مشتریان به منظور گرفتن سفارش خرید از آنان.

این روش از کم هزینه‌‌ و گسترده‌ترین روش‌های ممکن نمایش تصویری محصولات تولیدی در جهان است که به منظور بازاریابی بین‌المللی ،‌ به سبب فراهم سازی امکان ارتباطات دائمی دو و یا چند جانبه، بین خریدار و فروشنده به عنوان نوعی نمایشگاه ویژه در عصر ارتباطات، روز به روز طرفداران بیشتری را به خود جذب می‌‌نماید. دیگر محاسن این گونه نمایشگاه‌ها عبارتند از:

امکان دسترسی به اطلاعات کامل شرکت‌های سازنده و انواع محصولات صادراتی و قیمت‌های آنها از طریق ارتباط با سایر نمایشگاه‌های اینترنتی در پهنه شبکه جهانی اینترنت و شناسایی با سلیقه کلیه خریداران و عمده‌فروشان کالا در سراسر جهان و ارزیابی دقیق‌تر آنها با حداقل هزینه ممکن. همچنین حذف هر چه بیشتر واسطه‌های بین خریدار و فروشنده

عدم پرداخت هزینه‌های سنگین اجاره مکان مناسب نمایشگاهی، دکوراسیون و دیگر موارد و متعاقبا کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی جهت انجام رقابت بهتر با کالاهای مشابه در بازار جهانی و نیز امکان خرید و فروش محصولات با استفاده از کارت‌های اعتباری و بسیاری از مزایای دیگر.

  1. برپایی غرفه و یا شرکت کردن در نمایشگا‌های تخصصی داخلی و یا بین‌المللی در داخل کشور
  2. برپایی غرفه و یا شرکت کردن در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی در خارج از کشور
  3. برگزاری نماشگاه‌ خصوصی و تخصصی در محل تولید محصول، با دعوت از نمایندگان ۱۰ تا ۲۰ شرکت واردات و صادرات یا خریداران و بازرگانان خارجی از بازار هدف و پذیرایی از آنان در یک هتل مناسب و ارائه خدمات رفاهی چند روزه جهت رفت و آمد به کارخانه و یا سایر کارگاه‌های مرتبط به منظور معرفی بهتر محصول و نیز پذیرایی از آنان در مکان‌های جذاب دیدنی و تاریخی کشور.

 

مسائل مورد توجه به منظور اخذ تصمیم جهت شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی 

-آیا بازاری که در آن نمایشگاه برگزار خواهد شد برای کالاهای صادراتی ما دارای اهمیت است؟

-آیا توان تولید تقاضای بازار مورد نظر را داریم؟

-آیا کالای ما با نیاز بازار مورد نظر مطابقت دارد؟

-مشکلات بازاریابی ما در این بازار کدامند؟

-آیا شرکت در نمایشگاه،‌ مناسبترین وسیله برای دستیابی به اهداف بازاریابی است؟

-آیا نمایشگاه مورد نظر تبلیغات، اجاره، طراحی و برپایی غرفه، بیمه و حمل و نقل کالا به نمایشگاه‌ و بالعکس و نیز هزینه سفر و مخارج اقامت در هتل برای نمایندگان شرکت و سایر عوامل جنبی،‌قابل توجیه و مقرون به صرفه خواهد بود؟

-آیا تا چه حد برای سرمایه‌گذاری‌های کمی، کیفی و تبلیغاتی بعد از نمایشگاه آمادگی داریم؟

 

اطلاعات مورد نیاز درباره نمایشگاه

-محل برگزاری نمایشگاه و تاریخ شروع و پایان آن ـ نام موسسه برگزار کننده

-ماهیت نمایشگاه و نوع محصولات قابل ارائه در آن

-مشخصات و تعداد شرکت‌ها و موسسات شرکت‌کننده

-راهنمای نظم و ترتیب (لی آوت) غرفه‌ها میزان فضا یا متراژی که در اختیار هر کشور قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد

-هزینه‌ اجاره زمین غرفه و آماده سازی آن

-در دسترس بودن غرفه‌های استاندارد

-آخرین مهلت برای ارسال تقاضانامه و رزرو جا

-تسهیلات و امکانات در دسترس، هزینه‌ تزئین غرفه

-در دسترس بودن کارکنان محلی از قبیل: مترجم شفاهی، ‌طراحان، پیمانکاران، دکوراتورها، کارگزاران گمرک،‌ عکاسان، فیلمبرداران و موسساتی که خدمات نظافتی غرفه را عهده‌دار می‌‌‌‌‌گردند و هزینه استفاده از خدمات آنها، شرایط و هزینه‌ بیمه نمودن غرفه و حفظ ایمنی آن در طول برگزاری نمایشگاه، اقداماتی که برگزارکننده نمایشگاه برای تبلیغات و پیشبرد فروش انجام دهد، آخرین مهلت ارسال اطلاعات برای درج در —کاتالوگ نمایشگاه و نرخ‌های درج آگهی در آن

-دستورالعمل برگزار کننده نمایشگاه در باره چگونگی بسته‌بندی محموله‌های نمایشگاهی و مشخصاتی که لازم است بر روی جعبه‌ها درج شود

-آخرین مهلت برای ورود کالا به غرفه و نیز پایان مهلت برچیدن غرفه‌ها و بازگرداندن آنها

-هزینه سفر با وسایل نقلیه مختلف، بخصوص هواپیما به کشور یا محل مورد نظر، ‌موقعیت هتل‌های مناسب و پیشنهادی نسبت به محل نمایشگاه وهزینه اقامت در آنها

-فهرست تسهیلات قابل ارائه رفاهی به غرفه‌داران در خلال برگزاری نماشگاه

-حد نصاب فروش کالا به طور مستقیم در صورتی که مقررات نمایشگاه ایجاب نماید و نیز سایر اطلاعات مورد لزوم و قابل دسترس.

 

عوامل موفقیت حضور در نمایشگاه

حضور در نمایشگاه‌ از مهمترین عوامل دستیابی به بازار می‌‌باشد و موفقیت در یک نمایشگاه به عوامل بسیاری بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

-متناسب بودن اعتبار اختصاص یافته برای حضور موثر در آن

-طرح متناسب غرفه با نوع محصول ارائه شده و انتخاب محل مناسب در سالن نمایشگاه

-ارائه کالای با مزیت نسبی بالا ( با قیمت‌های پایین و تکنولوژی و کیفیت مناسب)

-روشن بودن اهداف شرکت و تلقی حضور در نمایشگاه به عنوان بخشی از یک برنامه جامع و گسترده بازاریابی جهت فروش و سودآوری بیشتر

-تناسب کالای ارائه شده با ماهیت نمایشگاه و کافی بودن استقبال بازدیدکنندگان از آن

-عملکرد متناسب و جدی مسئولان وغرفه‌داران

-به موقع و به حد کافی همراه بردن کاتالوگ، اشانتیون و …

-به موقع رسیدن کالا به نمایشگاه و ترخیص آن در موعد مقرر

-کافی بودن تبلیغات و معرفی مقدماتی کالا قبل از شروع نمایشگاه و در معرض دید عموم قرار گرفتن پوسترهای تبلیغاتی در محوطه آن در هنگام برگزاری

-ارسال دعوتنامه برای افراد و شرکت‌های مورد نظر جهت همکاری و مذاکره، قبل از شروع آن

-پیگیری جدی اهداف نمایشگاه و نیز مذاکرات با شرکت‌ها و برآیند سمینارهای ارائه شده مرتبط

-نجام دقیق حضور و غیاب مسئولان غرفه و پذیرایی مناسب از میهمانان.

 

عوامل موثر در ارزیابی نمایشگاه

پس از شرکت در هر نمایشگاه بین‌المللی،‌ مهمترین مسئله جهت تعیین نتیجه و عملکرد نمایشگاه، ارزیابی آن است که از طریق عوامل زیر قابل بررسی می‌‌باشد.

-تعیین انواع کالاهای عرضه شده و تعداد شرکت‌هایی که کالای مشابه عرضه نموده‌اند

-ترتیب قرار گرفتن بخش‌های مختلف ونظم و ترتیب سالن‌ها

-تعداد و ترکیب بازدیدکنندگان، بازرگانان و شرکت‌هایی که از غرفه‌ها بازدید کرده‌اند

-تعیین ملیت شرکت‌ها و میزان موفقیت آنها در نمایشگاه

-تعداد غرفه‌های داخلی مربوط به کشور برگزارکننده و مشخصات کامل آنها

-چگونگی وضعیت نمایشگاه در رابطه با تعداد قراردادها و حجم فروش هر یک از غرفه‌ها

-کافی بودن مدت برگزاری نمایشگاه

-نحوه تبلیغ برای جلب بازدیدکنندگان توسط مسئولان نمایشگاه

-کیفیت‌ خدماتی که به بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان ارائه شده است و نیز مقایسه سایر اطلاعات اساسی مربوط به نمایشگاه‌های رقیب در سایر کشورها، شامل انواع هزینه‌هاو درآمدهای ذکر شده ودیگر عوامل مورد لزوم.

-اطلاعاتی در مورد بازار هدف که از طریق مسئولین نمایشگاه و نیز مراجعه‌کنندگان در طول برگزاری آن باید جمع‌آوری گردد.

-نحوه دسترسی به بازار از طریق شناسایی تعرفه‌ها و سهمیه‌های وارداتی، محدودیت‌های ارزی، مقررات ایمنی بهداشتی در رابطه با کالا و نیز مالیات‌های داخلی که به کالاهای قابل عرضه در نمایشگاه تعلق می‌‌گیرد.

-تعیین قابلیت جذب کالا در بازار بوسیله شناسایی میزان تولید داخلی سالیانه،‌ واردات و مصرف کالای مورد نظر شامل:‌ مقدار، ارزش، روند رشد، الگوهای جغرافیایی مصرف ونیز شناسایی سهم هر یک از رقبا از بازار و نقاط ضعف و قوت آنان.

-شناسایی علائم تجاری شناخته شده و مارک محصولاتی که در بازار از معروفیت بیشتری برخوردارند ونیز تعیین موانع وامکانات مربوط به اخذ امتیاز تولید کالا از شرکت‌های صاحب نام در بازار و شناسایی قیمت و ویژگی‌های کالاهای مشابه و دیگر عواملی که سبب موفقیت کالاهای برخی رقبا در بازار شده است.

-شناسایی تغییرات الزامی درکالا جهت پاسخگویی به سلیقه‌های مختلف و رفع نیاز بازار شامل: تغییرات کمی، کیفی از قبیل رنگ، ‌اندازه، ‌طرح و شکل،‌ مشخصات فنی،‌ استانداردهای تجاری، صنعتی و بهداشتی، نوع بسته‌بندی به لحاظ ماهیت تزئینی و نیز نوع و اندازه بسته‌بندی عمومی جهت حفاظت کالا وسهولت در حمل ونقل و درج اطلاعات و مشخصات لازم بر آن.

-تعیین نرخ‌های کرایه حمل ونقل و بیمه کالا و نیز خدمات در دسترس جهت عرضه کالا به بازار هدف.

-بررسی شرایط فروش کالا و انواع مجاری توزیع وشناسایی مزایا و معایب آنها، تعیین حجم عادی سفارش‌ها، بهترین زمان ارسال کالا به بازار هدف،‌تهیه فهرست نام و نشانی واردکنندگان، کارگزاران، توزیع‌کنندگان،‌ خریداران عمده و تعیین سود هر یک از عوامل فروش در مراحل مختلف توزیع و نیز بررسی و انتخاب بهترین روش ارائه خدمات پس از فروش در بازار مورد نظر.

-شناسایی بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های تبلیغات و معرفی کالا به وسیله روش‌های مختلف از جمله رسانه‌های گروهی، ارسال کاتالوگ‌ از طریق پست،‌دورنگار، پست الکترونیکی، اینترنت، ‌استفاده از تابلوهای بزرگ دیواری و خیابانی، ‌فرستادن کالاهای نمونه و اشانتیون برای مشتریان و …

-در پایان ، بررسی و تجزیه وتحلیل عوامل حقوقی، سیاسی ، اقتصادی ،‌تجاری و فنی موثر بر موفقیت تولیدکنندگان چند کشور برتر شرکت‌کننده در نمایشگاه و یا بازار هدف مورد نظر و نیز تا حد امکان، تهیه یک گزارش کامل جهت نقد و بررسی این عوامل در همایش‌ها و انعکاس دادن آنها در رسانه‌های گروهی داخلی، مراجع وسازمان‌های دولتی وکمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی و.. به منظور اصلاح کاستی‌ها و رفع موانع موجود در کشور.

منبع: سایت مدیربیز

 

#کلمات کلیدی:
غرفه سازی، غرفه سازی در نمایشگاه، غرفه سازی نمایشگاهی، غرفه سازی نمایشگاه، طراحی غرفه، طراحی غرفه نمایشگاهی، غرفه نمایشگاهی، شرکت طراحی غرفه، شرکت طراحی داخلی، ساخت غرفه، ساخت غرفه نمایشگاهی، تجهیزات نمایشگاهی، اجاره تجهیزات نمایشگاهی، غرفه آرایی، خدمات نمایشگاهی، نمایشگاه بین المللی، اجرای غرفه نمایشگاهی، غرفه سازی ارزان، غرفه سازی در تهران، غرفه سازی شهرستان

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *